Redakce Inzerce Spřátelené weby Řádková inzerce Archív Dnes je pondělí, 12. května 2025
logo

Gripeny před návratem do Čáslavi naposledy vzlétly z islandského letiště Keflavík

Gripeny před návratem do Čáslavi naposledy vzlétly z islandského letiště Keflavík
Foto: Archiv OK
 
Publikováno: 16.12.2014 v 7:00, Aktualizováno: 9.12.2014 v 9:00
Rubrika: Zpravodajství

Ve čtvrtek 4. prosince 2014 v 11.53 místního času (12.53 v ČR) opustila pětice letounů JAS-39 Gripen islandskou leteckou základnu Keflavík, ze které působily v rámci Úkolového uskupení Armády ČR ASICIPPN (Airborne Surveillance and Interception to meet Capabilities Iceland´s Peacetime Preparedness) k obraně vzdušného prostoru státu NATO, který nedisponuje vlastními ozbrojenými silami. Po devíti týdnech odletěly zpět na 21. základnu taktického letectva v Čáslavi.

Pět minut před vzletem českých stíhačů opustil základnu Keflavík také italský tanker KC-767, který čeští piloti použili dvakrát během své cesty k dotankování za letu. „S italským KC-767 jsme se certifikovali před naším nasazením na Islandu. Přelety jak na Island, tak zpět do Čáslavi, proběhly dle plánu bez jakýchkoliv problémů, “ uvedl major Michal Daněk, zástupce velitele úkolového uskupení pro operace.

V 16.31 pětice pilotů Gripenů po skoro dvouměsíčním nasazení na ostrovním státu přistála na domovské základně. Přímo na stojánce je přivítali zástupce ředitele Společného operačního centra MO brigádní generál Petr Mikulenka a zástupce velitele 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Ondřej Rejman. „Úkolové uskupení obstálo na jedničku. Po misi Air Policingu v pobaltských státech, jež jsme absolvovali v letech 2009 a 2012, to byla další zkouška našich schopností. Během mise nevyvstal žádný problém,“ stručně zhodnotil plukovník Ondřej Rejman.

Generál Mikulenka jej doplnil: „Mise na Islandu měla svá specifika a svá prvenství. Poprvé piloti stíhacích letounů tankovali za letu v rámci mise. Poprvé bylo české stíhací letectvo nasazeno mimo evropský kontinent, tři tisíce kilometrů od domovské základny. Příslušníci kontingentu plnili své úkoly v extrémních povětrnostních podmínkách. Vše bez zaváhání zvládli a potvrdili, že česká armáda je platným partnerem NATO a že se s ní dá počítat. Plně se také v misi osvědčily letouny JAS 39 Gripen.“

Přesun dalších příslušníků úkolového uskupení z Islandu bude probíhat až do neděle 7. prosince 2014. „Během našeho působení zde jsme nalétali okolo 150 hodin ve vzdušném prostoru Islandu, což je téměř náš plánovaný nálet. Svědčí to o připravenosti letounů, schopnostech pozemního technického personálu, logistiky a všech, kteří se na zabezpečení mise podíleli,“ komentoval misi velitel Úkolového uskupení ASICIPPN plukovník Martin Nezbeda. „Mise však skončí až v neděli, kdy se i zbylá část vojáků vrátí zpět do České republiky“, dodal Nezbeda.

První příslušníci s materiálem přilétli na leteckou základnu Keflavík 3. října 2014, další je následovali v pondělí 6. října. Stíhací letouny JAS 39C Gripen přilétly 10. října, když byl jejich let z důvodu nepřízně počasí v místech určených k tankování za letu o den posunut.

Ve dnech 13. a 14. října pak probíhaly první certifikační lety, aby 15. října v 06.00 hodin zaujali příslušníci českého úkolového uskupení hotovostní systém v rámci Integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO – NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System). O půlnoci ze 3. na 4. prosince byl hotovostní systém ukončen a Island bude očekávat v příštím roce příslušníky amerického letectva.

 

Autor článku: Redakce OK
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

Nepřehlédněte...
Koronavirus nás nepoložil a jedeme dál!
Řádková inzerce
Nemovitosti (1 inzerátů)
Zaměstnání (1 inzerátů)
  
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM