VÝSTAVA „SCREENING“ PŘEDSTAVUJE VÝBĚR DĚL Z POSLEDNÍCH NĚKOLIKA ROČNÍKŮ MEZINÁRODNÍHO SERIGRAFICKÉHO SYMPOZIA OSTRAVA (ISSO), které vzniklo v roce 2014 na půdě Fakulty umění Ostravské univerzity.
Vystavený soubor je kurátorským výběrem, jenž vycházel z prostorových možností GASK, z důrazu na mimořádné a invenční přístupy k technice serigrafie, a konečně i z respektu k mezinárodnímu rozměru sympózia.
V prostorách kutnohorských „Přesahů grafiky“ je zastoupeno okolo padesáti grafických děl reprezentujících současnou tvář serigrafie. Společným jmenovatelem tohoto souboru otisků je vedle serigrafie především fenomén barvy; nikoliv ve smyslu jejích opticko-fyzikálních vlastností, ale barvy jako výsledku průchodu její hmoty přes šablonu síta (jeden z možných názvů pro serigrafii je sítotisk).
Výstava v Galerii Středočeského kraje je zatím nejrozsáhlejší a nejreprezentativnější výstavou serigrafie v českých zemích za poslední tři dekády a je součástí širšího diskurzu o jejím smyslu, ale i obecněji o místě grafiky v současném výtvarném provozu. Kurátoři: Zbyněk Janáček, Róbert Makar, Richard Drury. Vernisáž 29/6 v 16:00.
VÝSTAVA ČESKÉHO MALÍŘE A TVŮRCE ASAMBLÁŽÍ JAROSLAVA VOŽNIAKA (1933–2005), v jehož dílech se obsedantně objevuje téma rozkladu, kolážovitého až klipovitého vnímání reality a především téma paralelního světa bizarní rozkoše médií a reklamy. Téma výstavy je určeno cyklem akvarelů k Dantově Božské komedii, který Vožniak vytvořil na sklonku padesátých let.
Kolekce kreseb ze sbírky GASK je rozšířena o dvě v současné době nevystavená plátna, která cyklus uvádí i pomyslně zakončují abstraktní strukturou odhalující predátorskou povahu člověka, plnou latentního násilí, jež je pečlivě skrýváno a potlačováno.
V průběhu několika málo let se původní ornamentální až pohádkové scény, v nichž jsou lidské postavy nahrazeny anonymními znaky, proměnily v tísnivé výjevy plné precizně vykreslených detailů, které přenášejí vzdálené utrpení do současného světa.
Ocitáme se v prostředí 60. let 20. století, s jeho celebritami, herečkami, reklamními dívkami a společnicemi. Je to svět plný nebezpečí a vrtkavé štěstěny, v němž se skryté vášně a bolesti kumulují. Bravurní kresebné detaily umocňují divoké až bestiální surrealistické výjevy. Vožniak spolu s Dantem o světě zábavy a umění říká: „Naděje zanech, kdo mnou ubírá se!“
.Jaroslav Vožniak (1933–2005) díky studiu oboru reprodukčního litografa dokonale ovládl lineární kresbu do nejmenších detailů. Ve studiu pak pokračoval v ateliéru Karla Svolinského na VŠUP (1951–1953) a následně grafiku u Vladimíra Silovského na AVU (1954–1959), kde se spřátelil s Karlem Neprašem a Bedřichem Dlouhým, s nimiž založil skupinu Šmídrové, která si vytkla za cíl sledovat a zpřítomňovat estetiku divnosti.
Jaroslav Vožniak tento program naplnil beze zbytku. Vernisáž 29/6 v 16.00.
Zatím žádný komentář.