Redakce Inzerce Spřátelené weby Řádková inzerce Archív Dnes je sobota, 3. května 2025
logo

Dvě nové výstavy v GASK Kutná Hora budou zahájeny vernisáží 29. června

Dvě nové výstavy v GASK Kutná Hora budou zahájeny vernisáží 29. června
Foto: GASK
 
Publikováno: 22.6.2019 v 12:00, Aktualizováno: 21.6.2019 v 12:00
Rubrika: Zpravodajství

VÝSTAVA „SCREENING“ PŘEDSTAVUJE VÝBĚR DĚL Z POSLEDNÍCH NĚKOLIKA ROČNÍKŮ MEZINÁRODNÍHO SERIGRAFICKÉHO SYMPOZIA OSTRAVA (ISSO), které vzniklo v roce 2014 na půdě Fakulty umění Ostravské univerzity.

Vystavený soubor je kurátorským výběrem, jenž vycházel z prostorových možností GASK, z důrazu na mimořádné a invenční přístupy k technice serigrafie, a konečně i z respektu k mezinárodnímu rozměru sympózia.

V prostorách kutnohorských „Přesahů grafiky“ je zastoupeno okolo padesáti grafických děl reprezentujících současnou tvář serigrafie. Společným jmenovatelem tohoto souboru otisků je vedle serigrafie především fenomén barvy; nikoliv ve smyslu jejích opticko-fyzikálních vlastností, ale barvy jako výsledku průchodu její hmoty přes šablonu síta (jeden z možných názvů pro serigrafii je sítotisk).

Výstava v Galerii Středočeského kraje je zatím nejrozsáhlejší a nejreprezentativnější výstavou serigrafie v českých zemích za poslední tři dekády a je součástí širšího diskurzu o jejím smyslu, ale i obecněji o místě grafiky v současném výtvarném provozu. Kurátoři: Zbyněk Janáček, Róbert Makar, Richard Drury. Vernisáž 29/6 v 16:00.

VÝSTAVA ČESKÉHO MALÍŘE A TVŮRCE ASAMBLÁŽÍ JAROSLAVA VOŽNIAKA (1933–2005), v jehož dílech se obsedantně objevuje téma rozkladu, kolážovitého až klipovitého vnímání reality a především téma paralelního světa bizarní rozkoše médií a reklamy. Téma výstavy je určeno cyklem akvarelů k Dantově Božské komedii, který Vožniak vytvořil na sklonku padesátých let.

Kolekce kreseb ze sbírky GASK je rozšířena o dvě v současné době nevystavená plátna, která cyklus uvádí i pomyslně zakončují abstraktní strukturou odhalující predátorskou povahu člověka, plnou latentního násilí, jež je pečlivě skrýváno a potlačováno.

V průběhu několika málo let se původní ornamentální až pohádkové scény, v nichž jsou lidské postavy nahrazeny anonymními znaky, proměnily v tísnivé výjevy plné precizně vykreslených detailů, které přenášejí vzdálené utrpení do současného světa.

Ocitáme se v prostředí 60. let 20. století, s jeho celebritami, herečkami, reklamními dívkami a společnicemi. Je to svět plný nebezpečí a vrtkavé štěstěny, v němž se skryté vášně a bolesti kumulují. Bravurní kresebné detaily umocňují divoké až bestiální surrealistické výjevy. Vožniak spolu s Dantem o světě zábavy a umění říká: „Naděje zanech, kdo mnou ubírá se!“

.Jaroslav Vožniak (1933–2005) díky studiu oboru reprodukčního litografa dokonale ovládl lineární kresbu do nejmenších detailů. Ve studiu pak pokračoval v ateliéru Karla Svolinského na VŠUP (1951–1953) a následně grafiku u Vladimíra Silovského na AVU (1954–1959), kde se spřátelil s Karlem Neprašem a Bedřichem Dlouhým, s nimiž založil skupinu Šmídrové, která si vytkla za cíl sledovat a zpřítomňovat estetiku divnosti.

Jaroslav Vožniak tento program naplnil beze zbytku. Vernisáž 29/6 v 16.00. 

Autor článku: Jana Šorfová
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

Nepřehlédněte...
Koronavirus nás nepoložil a jedeme dál!
Řádková inzerce
Nemovitosti (1 inzerátů)
Zaměstnání (1 inzerátů)
  
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM