Redakce Inzerce Spřátelené weby Řádková inzerce Archív Dnes je čtvrtek, 28. března 2024
logo

"Podle mého názoru není inkluze ve školství tím nejpotřebnějším," říká v odpovědi na anketu RNDr. Ivo Šanc

Foto: Archiv OK
 
Publikováno: 11.8.2016 v 13:00, Aktualizováno: 8.8.2016 v 10:00
Rubrika: Zpravodajství

Jste pro a nebo proti inkluzi ve školství? Má smysl a jsou školy na ni připraveny?

RNDr. Ivo Šanc, CSc., kutnohorský a krajský zastupitel, kandidát do senátu a krajského zastupitelstva za STAN

Otázkou je, co si pod pojmem „inkluze ve školství“ představujeme. Je to jistě téma, které před několika měsíci rozvířilo hladinu veřejného mínění. Bez ohledu na to, co bylo skutečným záměrem zákonodárců, se jedná o téma, které je důležité a zajímavé pro odborníky, tedy pedagogy, i pro laiky, tedy rodiče. Úroveň vzdělání dětí je určitě zásadní starostí zodpovědných rodičů a týká se tedy velké části národa. Mám však dojem, že pojem „inkluze ve školství“ si každý vykládal nějak jinak a že docházelo k nedorozuměním. Na jedné straně se část veřejnosti obávala, že do běžných tříd základních škol budou zařazeny děti s nejrůznějšími problémy od zdravotního postižení přes problémy s chováním a sociální přizpůsobivostí až třeba po děti s těžkým mentálním postižením. Já sám už nesleduji podrobně situaci ve vývoji legislativy týkající se základního vzdělávání a rozhodně se nepovažuji za odborníka v této oblasti. Jsem však rodič, respektive prarodič, a tak mi určitě není tato situace lhostejná. Myslím, že je třeba najít rozumnou rovnováhu. Zdravé a nadané děti by se měly vzdělávat společně s těmi dětmi, které neměly tolik štěstí. Vzájemné poznávání a soužití oběma skupinám těchto dětí pomůže zorientovat se ve světě a v lidské společnosti a být lépe připraven na život. Nejsem příznivcem elitních základních nebo dokonce mateřských škol. Všechno však musí mít svoji míru. Při přehnaném uplatnění principů inkluze by snadno mohlo dojít k opačnému efektu: Průměrně a nadprůměrně nadané děti a kvalita jejich výuky by mohly přítomností silně handicapovaných nebo problémových dětí trpět, a naopak, handicapované děti by mohly být frustrovány tím, že na ostatní děti nestačí a mohlo by je to odrazovat od snahy a touhy po vzdělání. Řada rodičů se možná obávala, že inkluze, tedy začlenění problémových dětí do běžných škol a tříd, by ohrozila kvalitu vzdělání jejich dětí. Objevily se obavy, že budou zrušeny zvláštní, resp. praktické školy a jejich žáci budou převedeni do běžných škol s využitím pedagogických asistentů. Ukazuje se však, že praktické (zvláštní) školy budou nadále existovat a že přesuny žáků budou minimální. Myslím, že naše společnost a stát je natolik bohatá, že si může dovolit nová opatření ve školství. Ale podle mého názoru není inkluze tím nejpotřebnějším. Určitě bych souhlasil například s navýšením platu učitelům, aby tak jejich profese získala víc vážnosti i atraktivity, kterou si zaslouží. A obsah vzdělávacího procesu by se měl vyvíjet tak, aby byla podpořena tvořivost a samostatné myšlení dětí.

Chcete říci své slovo k volbám?

 

Termín krajských a senátních voleb (7. – 8. 10. 2016) se blíží. Kandidátům do nich i lidem, kteří je chtějí svým názorem ovlivnit, vychází naše redakce vstříc tím, že vypracovala otázky, které se k volbám vztahují. Anketu budeme postupně uveřejňovat do 5. 10. Máte – li zájem být do ní zařazeni, informujte se o podmínkách u naší spolupracovnice Jany Kronusové, na tel. 731 603 002.

 

Autor článku: Redakce OK
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

Nepřehlédněte...
Koronavirus nás nepoložil a jedeme dál!
Řádková inzerce
Nemovitosti (1 inzerátů)
Zaměstnání (1 inzerátů)
  
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM