Odstraňování havarijního stavu v Kremnické a Táborské ulici v Kutné Hoře, kde vlivem času a za přispění přívalových dešťů v roce 2013 došlo ke zřícení opěrných kamenných zdí a utržení chodníků od vozovky, pokračuje druhou etapou. Provoz je již třetím rokem řízen kyvadlově semafory.
I. etapa prací si vyžádala 33 milionů korun
První etapa prací, kterou vítězná firma TANNACO a.s. prováděla od listopadu 2015 do srpna 2016, si vyžádala investici kolem 33 milionů korun. „V rámci I. etapy byly prováděny práce nutné k zabezpečení havarijního stavu opěrné zdi. Byla realizována mikrozáporová stěna v délce cca 450 m, zabezpečující stávající stěnu opěrné zdi proti nenadálé, okamžité destrukci. Na dvou místech, kde již k destrukci zdi došlo, byla provedena kompletní rekonstrukce opěrné zdi v celkové délce cca 85 m. Stávající kamenná konstrukce byla nahrazena železobetonovou zdí, obezděnou vybranými kusy kamene - jednak ze stávající zdi, jednak z okolních lomů.
Současně byla opravena kanalizace, vodovod, vybudováno nové chybějící odvodnění vozovky, opravena vozovka a chodníky. Součástí byla i výměna již dožitého veřejného osvětlení,“ uvedla Ing. Božena Chámová z ředitelství Krajské správy a údržby silnic a navázala: „V průběhu realizace I. etapy docházelo k rychlému postupu lokálních i plošných deformací stávající komunikace. Nelze vyloučit další poruchy, které zasahují do podloží celé vozovky (následek původní důlní činnosti). Součástí výstavby musí být geotechnický monitoring, pomocí kterého se pravidelně sleduje konstrukce a okolní horninové prostředí s úkolem odhalit případné anomálie. Jako poradní orgán byla ustanovena pracovní komise RAMO (Rada monitoringu), která zajišťuje pravidelné vyhodnocování výsledků sledování a měření a doporučení bezodkladných následných opatření. Problémy jsou pravidelně řešeny ve spolupráci se specialisty ČVUT a geology.“
Nebezpečí propadu starých šachet nelze zcela vyloučit
Dodavatelem II. etapy prací, zahájené v září 2016, je firma M-Silnice a.s., která vzešla z výběrového řízení. Termín dokončení prací je I. pololetí 2017. „II. etapou sanačních prací bude zajištěna dlouhodobá stabilita celé konstrukce opěrné zdi, včetně opravy přilehlé komunikace, chodníku a odvodnění vozovky. Součástí prací je také sanace známých a neznámých volných prostor pod vozovkou a chodníkem,“ konstatovala Ing. Chámová s tím, že do současné doby byly sanovány v průběhu I. etapy prací tři podzemní prostory, jedna z nich dle podmínek odsouhlasených Báňským úřadem.
Propady nesouvisí se stavebně - zabezpečovací činností, ale s dolováním
„Propady nářadí avizují výskyt volných či rozvolněných prostor pod vozovkou, které jsou s největší pravděpodobností pozůstatkem původní důlní činnosti, jež probíhala na rozhraní jílovců a pískovců. Bude nutné provést další průzkum. Na základě zákona 44/1988 Sb. (horní zákon) je starým důlním dílem dílo v podzemí, které je opuštěno a jehož původní provozovatel ani jeho právní nástupce neexistuje nebo není znám. Kdo zjistí staré důlní dílo nebo jeho účinky na povrch, oznámí to bezodkladně ministerstvu životního prostředí ČR. MŽP ČR zajišťuje v nezbytně nutném rozsahu likvidaci starých důlních děl, pokud existence takových děl brání dalšímu rozvoji území a je v souladu s územním plánem velkého územního celku,“ vysvětlila Ing. Chámová a doplnila, že předpokládané ukončení II. etapy prací, která si vyžádá investici kolem 35 milionů korun, je I. pololetí roku 2017. Záviset však bude na dalším nezbytném průzkumu, který může odhalit existenci pozůstatků důlní činnosti.
Kyvadlový provoz řízený semafory jen tak neskončí
„Komplikovaná dopravní situace v dané části města neumožňuje dlouhodobě uzavřít dotčenou vozovku v ulici Kremnická a Táborská. Kyvadlová doprava v lepším případě potrvá do konce stavby, další etapa se zatím nepředpokládá, vše je odvislé od doprůzkumu, co vlastně pod vozovkou je. V případě vzniku náledí by bylo nutné dočasně uzavřít vozovku; stává se, že přes veškerá opatření, informace, kontroly a dopravní značky, není často dodržována maximální rychlost. Dokonce se stává, že projíždějící nákladní vozidla (která tady nemají být) deformují stávající provizorní chodník, ohrožují chodce i stavbu. Mohl by hrozit i pád vozidla do výkopu, který je hluboký až cca 8 m, vodicí zídka není svodidlo.
Práce na komunikaci je však problematické kvalitně realizovat bez totální uzavírky. V současnosti z důvodu nepříznivých klimatických podmínek, např. k betonáži, byly práce dočasně pozastaveny,“ dodala Ing. Božena Chámová z ředitelství Krajské správy a údržby silnic. „Pozůstatky starého důlního provozu v našem zájmovém území lze očekávat, což potvrzují pohyby objektů jak v Táborské, tak i v Kremnické ulici. Nebezpečí propadávání starých šachet je dnes ve skutečnosti velmi malé, ale přesto je nelze zcela vyloučit,“ zdůraznila Ing. Božena Chámová.
Zatím žádný komentář.