Redakce Inzerce Spřátelené weby Řádková inzerce Archív Dnes je úterý, 16. dubna 2024
logo

"Nepromyšlený ideologický projekt inkluze v ZŠ bude mít mnoho obětí," říká v odpovědi na anketní otázku Ing. Milan Vodička

Foto: Archiv OK
 
Publikováno: 12.8.2016 v 13:00, Aktualizováno: 8.8.2016 v 10:00
Rubrika: Zpravodajství

Jste pro a nebo proti inkluzi ve školství? Má smysl a jsou školy na ni připraveny?

Ing. Milan Vodička, CSc., ekonom, kandidát do Senátu za koalici Svobodní, ODS a Soukromníci

Hodně změn zaznamenalo v posledních deseti letech české školství. Jednotné státní maturity, opravy nepovedených státních maturit, povinná školní docházka od 5 let, inkluze handicapovaných do základních škol, asistence pro handicapované, ztráta dotací pro speciální školy, výuka evropské integrace a podobně. Musím konstatovat, že tyto změny spíše vedou k horšímu stavu našeho školství. Nikdo nepochybuje, že lidé s handicapem se mají začlenit do společnosti, ale proč se tak má činit v normálních základních školách? V Česku je vybudován velmi efektivní systém speciálních a praktických škol, kde děti jsou vyučovány speciálními metodami pod vedením profesionálních pedagogů podle pomalého výukového plánu. Věřím, že handicapované děti ve speciálních školách jsou spokojené a dosahují tak vhodného začlenění do společnosti. Nepromyšlený ideologický projekt inkluze žáků handicapovaných s ostatními žáky v základních školách bude mít také mnoho obětí: děti z normálních škol se budou učit pomaleji, děti ze speciálních škol budou nešťastné, postupně budou zanikat profese speciálních pedagogů, daňoví poplatníci zapláčou nad vyhozenými stamiliony korun. Inkluze není žádný nový výmysl, probíhá ve školách bez nařízení shora už mnoho let, ale dosud nebyla prosazována jako povinná. A dovede si někdo představit, jak budou fungovat asistenti handicapovaných při vyučování? Kde se tito asistenti vezmou a jaké budou mít vzdělání? Myslím si, že důvěra učitelů v systém školství se inkluzí spíše snížila. Omylem je také zavedení povinných přijímaček z češtiny a z matematiky na střední školy. Tento regulační krok vychází z mylného předpokladu, že takové plošné opatření zvýší kvalitu výuky a vzdělávací výsledky. Kvalitu vzdělání taková zkouška deváťáků zlepšit nemůže, o té rozhodují učitelé v hodinách a tam se zatím žádná změna nechystá. Naopak je docela možné, že se situace zhorší: základní školy se logicky zaměří na trénink testů a rozhodovat budou správně zaškrtnuté úlohy. Ještě více to platí o státní maturitě. Plánovat za čtyři roky spuštění povinné maturity z matematiky je velmi krátkozraké (možná za 10 let?), protože povinná maturitní matematika jen zakonzervuje současný stav výuky. Tedy to pojetí matematiky a způsob výuky, jejichž výsledkem je už několik let po sobě čtvrtina propadlých u maturitního testu.

 

 

 

Chcete říci své slovo k volbám?

Termín krajských a senátních voleb (7. – 8. 10. 2016) se blíží. Kandidátům do nich i lidem, kteří je chtějí svým názorem ovlivnit, vychází naše redakce vstříc tím, že vypracovala otázky, které se k volbám vztahují. Anketu budeme postupně uveřejňovat do 5. 10. Máte – li zájem být do ní zařazeni, informujte se o podmínkách u naší spolupracovnice Jany Kronusové, na tel. 731 603 002.

 

Autor článku: Redakce OK
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

Nepřehlédněte...
Koronavirus nás nepoložil a jedeme dál!
Řádková inzerce
Nemovitosti (1 inzerátů)
Zaměstnání (1 inzerátů)
  
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM