Velké nebezpečí číhá na chodce, majitele přilehlých nemovitostí i motoristy v kutnohorských ulicích Kremnická a Táborská. Vlivem času i za vydatného přispění loňských červnových přívalových dešťů došlo v několika úsecích ke zřízení opěrných kamenných zdí a dokonce i utržení částí chodníku od vozovky. Provoz je částečně omezen, vozovka v kritických úsecích zúžena a chodník uzavřen.
Jednání o opravě ohradní zdi mezi Stč. krajem a městem Kutná Hora se vlečou již druhým rokem
"Celá záležitost trvá skutečně od února 2012, kdy se sešli pracovníci města a pracovníci Stč. kraje a dohodli se na postupu, který má čtyři body. Město se zavázalo zajistit a uhradit vypracování zjišťovací studie, která bude definovat mimo jiné rozsah opravy, způsob opravy náklady atd. a obsah studie bude konzultován se všemi dotčenými subjekty. To Kutná Hora splnila. Město Kutná Hora v bodě dvě mělo seznámit se záměrem opravy opěrné zdi dotčené vlastníky a následně zajistit souhlasy s opravou. Dotčené vlastníky město oslovilo, souhlasy získalo, ale vlastníci nemovitostí, fyzické osoby, odmítli jakoukoli spoluúčast, protože se nejedná o jejich majetek. V bodě tři jsme měli uzavřít smlouvu o spolupráci mezi městem Kutná Hora, Stč. krajem a Krajskou správou a údržbou silnic. To se nepodařilo. Stč. kraj se zavázal zajistit a uhradit vypracování projektové dokumentace na opravu opěrné zdi a prací s tím souvisejících. K tomu také nedošlo," připomněl při dubnové tiskové konferenci po jednání Rady města Kutné Hory vývoj situace místostarosta Kutné Hory Ing. Jiří Franc. "Situace je o to vážnější, protože děti z Dolního Žižkova, které tudy chodí do školy, musí v určitém úseku vybočit z chodníku a pohybují se tak po vozovce," varuje místostarostka Kutné Hory Mgr. Dana Vepřková.
Řešení havarijního stavu bylo komplikováno nevyjasněnými majetkovými vztahy
"Stále nebylo jasné, kdo je vlastníkem opěrné zdi. Proto jsme nechali zpracovat geometrický plán, který jednoznačně ukázal, že je ve vlastnictví Stč. kraje," zdůraznila Ing. Lucie Štolbová, vedoucí technického oddělení Městského úřadu Kutná Hora s tím, že zajištění projektové dokumentace a potřebných financí na opravu opěrné zdi je jednoznačně na straně Středočeského kraje.
Jaká je tedy aktuální situace?
"V polovině dubna jsme opětovně zaslali dopis náměstkovi hejtmana Stč. kraje pro oblast dopravy Ing. Miloši Peterovi s žádostí o urychlené řešení. Zároveň jsme požádali odbor dopravy a stavební úřad MÚ Kutná Hora o prověření stavu z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, zda je možné provoz zachovat," řekla Ing. Lucie Štolbová.
Prohlídku komunikace musí provádět vlastník, nebo majetkový správce
Stanovisko odboru dopravy a silničního hospodářství MÚ Kutná Hora ze dne 7. 5. 2014 uvádí mimo jiné, že silnice III/3377 je ve vlastnictví Stč. kraje, majetkovým správcem je Krajská správa a údržba silni Stč. kraje, příspěvková organizace. „V souladu se zákonem č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů a jeho prováděcí vyhlášky č. 104/1997 Sb., je vlastník nebo správce dotčené komunikace povinen zabezpečit pravidelnou prohlídku komunikace 1x měsíčně a o jejím výsledku vést záznam. Doporučujeme proto obrátit se na KSÚS Stč. kraje, s požadavkem na informace o stavu silnice III/3377,“ uvedl ve svém stanovisku vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Městské úřadu Kutná Hora Ing. Jaromír Ďoubal s tím, že z důvodu bezpečnosti a plynulosti provozu byla na silnici III/3377 Městským úřadem Kutná Hora, odborem dopravy a silničního hospodářství vydána dvě stanovení přechodné úpravy provozu v místech sesunuté opěrné zdi.
Město na vlastní náklady provedlo základní zabezpečovací práce
„Obáváme se, aby nedošlo z důvodu narušené statiky k úplné uzavírce. Proto opakovaně vyzýváme Stč. kraj k nápravě situace. Na vlastní náklady jsme v roce 2013 provedli jen základní zabezpečovací práce. Plánujeme návštěvu náměstka hejtmana. Věříme tomu, že se k celé situaci Stč. kraj postaví čelem," dodal místostarosta Ing. Franc.
Jen lokální oprava ohradní zdi si vyžádá částku 10 milionů korun
Předpokládané náklady jen na lokální opravu ohradní zdi se pohybují kolem 10 milionů korun. „Spolu se zvažovanou celkovou rekonstrukcí a odvodněním komunikace a chodníků, jak navrhovali zástupci Stč. kraje při jednom z jednání, by se částka podle odhadů minimálně ztrojnásobila. Samozřejmě město by se podílelo a financovalo odvodnění a opravu chodníku, který sice leží na pozemku Stč. kraje, ale je ve vlastnictví města Kutné Hory," upřesnila Ing. Štolbová.
Stanovisko Středočeského kraje ze dne 14. května
Na to, jaké kroky již Stč. kraj, který je vlastníkem ohradní zdi, již k nápravě situace učinil a kdy plánuje zahájení oprav, jsme se zeptali tiskové mluvčí Stč. kraje Ing. Nicole Mertinové, která nám poskytla následující stanovisko: „Středočeský kraj vstoupil do jednání s městem Kutná Hora ve věci opěrné zdi v Kremnické ulici již v roce 2012. Po tomto jednání byla zpracována zjišťovací studie k rozsahu opravy opěrné zdi. Opěrná zeď je společná pro obě komunikace, tedy pro silnici i chodník. Z tohoto důvodu budou muset být použity sdružené finanční prostředky kraje a města. Při dalším jednání kraje a města byl návrh od Stč. kraje pro město takový, aby město bylo garantem zpracování projektové dokumentace za finanční spoluúčasti obou smluvních stran. Bohužel město roli garanta odmítlo a vyzvalo Stč. kraj pro roli garanta projektové dokumentace. Vzhledem velkému objemu projektových příprav došlo k posunu termínu. Aktuální situace je taková, že Stč. kraj po vydání souhlasu Rady kraje nechá zpracovat projektovou dokumentaci. Zároveň je připravována smlouva o spolupráci veřejných zadavatelů. Zpracování projektové dokumentace a získání stavebního povolení trvá průměrně jeden rok až rok a půl. Tudíž v letošním roce opravy nezačnou."
Zatím žádný komentář.