Redakce Inzerce Spřátelené weby Řádková inzerce Archív Dnes je pátek, 29. března 2024
logo

„Každá úprava zaběhnutých pravidel s sebou může přinést i komplikace, nebo dokonce riziko.“, říká Václav Veselý v odpovědi na anketní otázku

„Každá úprava zaběhnutých pravidel s sebou může přinést i komplikace, nebo dokonce riziko.“, říká Václav Veselý v odpovědi na anketní otázku
Foto: Archiv OK
 
Publikováno: 17.4.2016 v 7:00, Aktualizováno: 11.4.2016 v 10:00
Rubrika: Zpravodajství

Přednost v jízdě na kruhovém objezdu byla do letošního roku pro většinu řidičů samozřejmostí. Od ledna se pravidla ale změnila. Tam, kde před kruhovým objezdem není značka „Dej přednost v jízdě“, už nemají vozidla jedoucí po kruhovém objezdu automaticky přednost, ale naopak musí dát přednost řidičům, kteří na kruhový objezd vjíždějí. Mnohým motoristům to připadá zbytečně komplikované, nesmyslné a nebezpečné. A co vám?

Mgr. Iva Němcová, předsedkyně OROS a KROS Středočeského kraje

Dle mého názoru je to zbytečně zavádějící, kdysi to bylo takto složité na kruhovém objezdu v Kutné Hoře a vyvolávalo to řadu problémů. Naši zákonodárci asi nemají co dělat, proto matou řidiče.

RNDr. Ivo Šanc, CSc., kutnohorský a krajský zastupitel

Patřím přesně k těm řidičům, kterým taková změna pravidel připadá nesmyslná a komplikovaná. Nevím, proč měnit něco, co je zažité a co funguje. Při příjezdu na kruhový objezd dávám automaticky přednost a teprve teď si všímám, že je tam většinou (vždycky?, skoro vždycky?) ještě červenobílý trojúhelník. Čím víc značek, tím větší nápor na pozornost řidičů a tím větší riziko chyby a havárie. Nedivil bych se, kdyby se za nějaký rok pravidla vrátila zpátky. Mohlo by to být jenom k smíchu, ale i na kruhových křižovatkách jde o životy, takže vtípky nejsou na místě.

Václav Zimmermann, Alternativa pro Kutnou Horu

Přesně tak. Vysoce nebezpečné, komplikované a zbytečné. Nebýt této otázky, tak mi tato změna pravidel unikla. Je sice pravda, že jsem se snad nesetkal s kruhovým objezdem, kde by značka přednosti v jízdě chyběla, ale právě pokud někde chybět bude, je nasnadě, že může dojít k nehodě. Protože většina řidičů vnímá "kruhák" tak, že přednost v jízdě je zde daná automaticky. Tedy zdravým rozumem se tato změna pravidel pochopit nedá.

Ing. Milan Vodička, CSc., Strana svobodných občanů a Strana soukromníků ČR

Špatné fungování vlády ČSSD, ANO a KDU – ČSL v oblasti ekonomiky (zbytečné a nesmyslné regulace jako je zavádění elektronické evidence tržeb a kontrolních hlášení) se postupně promítá i do jednotlivých rezortů. Na ministerstvu dopravy i vnitra pracují tisíce zaměstnanců, ale „někdo prý přehlédl“ při novelizaci zákona dlouhodobě zavedené značení o přednosti v jízdě na kruhovém objezdu. Nikdo za nic nemůže (jako vždy), doufám jen, že toto nebezpečné přehlédnutí ve vyhlášce nepovede k nehodám a zbytečným komplikacím při stále houstnoucím dopravním provozu a že bude příslušné ustanovení urychleně opraveno do původní podoby.

Václav Veselý, herec a učitel, zastupitel Kutná Hora

Každá úprava zaběhnutých pravidel s sebou může přinést i komplikace, nebo dokonce riziko. O to více v případě změny dopravního značení na silnici. Osobně mám dojem, že jsou někdy komunikace zbytečně přeplněné všelijakými příkazovými, zákazovými, omezujícími a doporučujícími značkami. V hustotě provozu ve větších městech často "přespolní" řidič čelí houkání ostatních řidičů, neboť se tak rychle nedokáže zorientovat. Pravdou je, že větší nároky na pozornost šoférů kvůli úpravě značení může situaci na komunikacích částečně zpomalit. Takže změna na kruhových objezdech může mít své zastánce i odpůrce. Řadím se k těm druhým. Zvyk je železná košile a pokud půjde jen o plechy, bude to ještě dobré.

Jaroslav Fér, evangelický farář z Čáslavi

Celých dvacet let, kdy se i u nás začaly kruhové objezdy urychlující průjezd křižovatkou objevovat, platilo zmíněné pravidlo: “Vozidlo jedoucí po kruhovém objezdu má přednost před vozidlem, které na objezd zatím nevjelo“. Jednoduše to bylo něco jako axiom, tedy pravidlo stojící na úrovni dalších, včetně pravidla “pravé strany“. V podstatě pravidlo o přednosti vozidla už jedoucího po kruhovém objezdu jakoby na tom místě původního křížení dvou či více směrů jednoduše nahradilo předchozí pravidla pro bývalou křižovatku (většinou křížení hlavní a vedlejší silnice). Tak to fungovalo a žádné problémy se téměř nikdy nevyskytly.

Letošní změna má možná dvojí vysvětlení: Někdo do toho zamíchal pravidlo o přednosti vozidla přijíždějícího z pravé strany – a to, jakoby toto pravidlo (“pravé strany“) stálo výše než pravidlo o průjezdu kruhovým objezdem. Pokud ale obě pravidla bereme jako stejně závazná, mohla by pokračovat dřívější praxe bez jakýchkoli problémů dál. Druhé vysvětlení je možná ve stoupající agresivitě některých řidičů, kteří vjíždějí na kruhový objezd razantně a takříkajíc nadoraz. Ale to je docela jiný problém, který by se měla dopravní policie pokusit řešit jinak než změnou tohoto pravidla. Nehledě na to, že výroba a instalace dopravních značek “Dej přednost v jízdě“ stojí nepochybně desítky milionů korun.

Ing. Vladislav Latislav, podnikatel Kutná Hora

Napadá mě úsloví „Paní, pláčete sice dobře, ale na špatném hrobě!“ Podle mne k převratné změně od 1. 1. 2016 nedochází. Připomenu, že pravidla přednosti upravuje zákon č. 361/2000 Sb. Jeho § 22 (odst. 5) stanoví: „Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami Kruhový objezd společně se značkou Dej přednost v jízdě! nebo Kruhový objezd společně se značkou Stůj, dej přednost v jízdě! musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.“ Myslím, že k aktuálnímu zmatku přispěla následující skutečnost: Nová vyhláška 294/2015 Sb. uvádí, že uvedené značky „trojúhelník“ či „stopka“ tam MOHOU být, nikoli MUSÍ být, jako tomu bylo doposud. Mluvčí Ministerstva dopravy (MD) ČR Tomáš Neřold letos v březnu upřesnil.

„Měnila se jen vyhláška, která dosud nelogicky říkala, že se mají tyto značky umístit ke každému kruhovému objezdu. Nově tak je z povinnosti jen možnost značky k objezdu umístit.“ Naštěstí drtivá většina kruhových objezdů u nás má současně dopravní značku pro hlavní silnici nebo komunikace směřující na kruhový objezd končí příkazovou značkou. Kdyby tam uvedené označení nebylo, samozřejmě platí přednost zprava. Jako řidiči jsme zvyklí, že při jízdě po kruhovém objezdu máme přednost. Pozor: Není to však proto, že jedeme na kruhovém objezdu, ale protože jsme na hlavní komunikaci. Na pravidlech přednosti na kruhových objezdech se tedy nic nezměnilo.

Uvedený mluvčí MD ČR podobné obavy uklidňuje „Na všech vybudovaných kruhových objezdech značky stojí!“ Teoreticky se však může stát, že onu varovnou značku někdo odcizí. Jindy u nově budovaných kruhových křižovatek třeba investor nemístně šetří a potřebné značení tam ani není. Potom by už opravdu platila přednost zprava. Pro osobu za volantem tak i zde platí: „Vždy ve střehu!“ V souvislosti s nadcházejícím dovolenkovým obdobím doporučuji brát v úvahu, že nikoli ve všech zemích platí stejná pravidla jako u nás. 

Autor článku: Redakce OK
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

Nepřehlédněte...
Koronavirus nás nepoložil a jedeme dál!
Řádková inzerce
Nemovitosti (1 inzerátů)
Zaměstnání (1 inzerátů)
  
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM