Redakce Inzerce Spřátelené weby Řádková inzerce Archív Dnes je čtvrtek, 28. března 2024
logo

Po „turné“ Evropou jsou symbolisté v Čáslavi

Po „turné“ Evropou jsou symbolisté v Čáslavi
Foto: zak
 
Publikováno: 24.8.2016 v 16:00, Aktualizováno: 22.8.2016 v 9:00
Rubrika: Čáslav

V pondělí 15. srpna byla ve výstavní síni čáslavského městského muzea a knihovny slavnostně zahájena výstava, nazvaná Pozdní český symbolismus v grafické tvorbě 1. poloviny 20. století.

Úvodního slova vernisáže se ujal výtvarník, sběratel a kustod Pražské grafické sbírky DRIT, pan Pavel Hlavatý, který uvedl, že vystavená díla jsou součástí právě zmiňované sbírky, významného souboru děl vynikajících českých i zahraničních autorů.

„Spolu se svojí ženou jsem v pozici jakéhosi kustoda této sbírky, respektive staráme se o ni. Jde o sbírku čtyř bratrů, z nichž dva žijí dlouhodobě mimo republiku. Měl jsem to štěstí, že jsem byl ve správný čas na správném místě – tedy v momentě, kdy hledali někoho, kdo by se o sbírku staral. Jsem rád, že sbírka neustále kvalitativně roste, protože finance, získané prodejem některých děl, jsou dále investovány na rozvoj sbírky, která v současnosti disponuje přibližně dvaceti pěti tisíci grafikami,“ uvedl nejprve základní údaje o celé sbírce, jejíž část je možné v současné době vidět právě v Čáslavi.

Jde o jeden z pěti ucelených výstavních komplexů, mezi které dále patří například Současná světová grafika či ucelený komplex tisíce nejkrásnějších exlibris světa dvacátého století, která má podtext Od Gustava Klimta přes Maxe Klingera až po Albína Brunovského. Posledně jmenovaná expozice je v současné době „doma“ v republice poté, kdy sem byla převezena zpět z Polska, kde ji mohli obdivovat tamní milovníci umění.

„Jsem velmi rád, že se na dnešní vernisáži sešlo tolik zájemců o grafiku a umění obecně,“ poznamenal dále pan Pavel Hlavatý, který připomněl také určité odtržení dnešní doby od umění.

„Dnešní občan má tři hlavní činnosti: hodně čte - čte časopis, který se jmenuje Kaufland a kde hledá slevy. Potom hodně griluje a hodně telefonuje, takže pak mu nezbývá na umění dost času,“ posteskl si výtvarník, který doplnil, že pokud se již lidé v této době věnují umění, ve většině případů dávají přednost hudbě, což je podle jeho názoru patrné také ze skladby pořadů na televizních stanicích, které se umění primárně věnují.

„Výstava, kterou máme možnost nyní v Čáslavi vidět, projela skutečně celou Evropu. Byli jsme s ní například i ve Francii, ale nikoliv v malých regionálních galeriích, ale také v galeriích největších. Polovina hlavního sálu významného bienále malé grafiky tak například patřila dílům Pabla Picassa a druhá právě expozici, kterou Vám zde nyní představujeme,“ konstatoval.

„Mimo dalších děl jsou v Čáslavi v současné době k vidění exlibris od významných umělců, jejichž tvorba je zde zastoupena i rozměrnějšími díly. Exlibris neboli knižní značky byly ve své době důležitou součástí umění, kultury. V době, kdy kniha byla vzácná, si ji její majitelé poznačovali – právě vlepením exlibris. Přibližně před šedesáti či sedmdesáti lety však knihy přestaly být vzácností a exlibris nahradila razítka. V tom okamžiku se z drobných grafických děl stal prakticky výhradně sběratelský materiál, který je předmětem výměny na kongresech a jiných setkání jejich majitelů,“ připomněl podstatu části exponátů Pavel Hlavatý.

Na prodejní výstavě Pozdní český symbolismus v grafické tvorbě 1. poloviny 20. století jsou k vidění (a tedy i ke koupi) díla Františka Bílka, Františka Koblihy, Felixe Jeneweina, Josefa Váchala, Maxmiliána Švabinského a dalších. Nenechte si ujít ojedinělou expozici, která po evropských výstavních síních zavítala také do Čáslavi.

Autor článku: zak
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

  
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM